Dobór właściwego oleju silnikowego to kluczowy czynnik wpływający na długowieczność jednostki napędowej w Twoim aucie. Jak odczytywać oznaczenia na oleju silnikowym? Czym są klasy lepkości? Czy olej syntetyczny jest zawsze lepszy od mineralnego? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w naszym poradniku.
Rodzaje olei silnikowych, czyli baza olejowa
Oleje silnikowe możemy podzielić na trzy główne rodzaje w zależności od tego, z jakich komponentów zostały wytworzone. Oleje syntetyczne powstają w wyniku syntezy chemicznej. Są to produkty wysokiej jakości, które zapewniają prawidłowe smarowanie silnika nawet w najniższych temperaturach. Oleje syntetyczne są stosowane „na pierwszy montaż” przez producentów aut i są rekomendowane także po okresie gwarancyjnym. Charakteryzują się najwyższą ceną.
Zdecydowanie tańsze są oleje mineralne. Są to produkty powstające w wyniku procesu rafinacji ropy naftowej. Z racji ich naturalnego pochodzenia trudno o powtarzalną i wysoką jakość. Są one stosowane w mocno wypracowanych silnikach oraz jednostkach starszej konstrukcji, gdzie zbyt „czysty” olej mógłby wypłukać substancje używane do uszczelniania silników i spowodować liczne wycieki.
Trzecim rodzajem są oleje półsyntetyczne łączące w sobie zalety (ale także i wady) wyżej wymienionych produktów. Oleje półsyntetyczne nie są tak tanie jak mineralne. Nie zapewniają też tak dobrej ochrony w każdych warunkach jak ich syntetyczne odpowiedniki. Mogą być jednak właściwym wyborem dla aut o wyeksploatowanych jednostkach, w których przebiegi przekraczają 300–400 tysięcy kilometrów. „Półsyntetyki” znajdą również zastosowanie w pojazdach sprzed kilku dekad, w przypadku których wymogi dotyczące oleju silnikowego były dużo niższe niż obecnie.
Co oznaczają cyfry i litera W na oleju?
Oleje silnikowe często występują z takimi oznaczeniami, jak 0W-20, 0W-30, 5W-40, 10W-50. Te z pozoru przypadkowe ciągi znaków dają nam pełną informację na temat klasy lepkości danych produktów.
Oznaczenia możemy rozbić na dwa człony. Pierwszy, czyli liczba, której towarzyszy litera W (jak Winter, czyli zima), mówi nam, jakimi właściwościami będzie charakteryzował się olej użytkowany w najniższych temperaturach. Im niższa wartość, tym olej lepiej zniesie niskie temperatury. Oleje o klasie lepkości zero (0W) mogą być stosowane już przy temperaturze -35oC. Oleje 5W zagwarantują bezpieczny rozruch przy -30oC, a olej 15W może nie zapewnić odpowiedniego smarowania, jeżeli złapią srogie mrozy.
Cyfra po myślniku oznacza lepkość w warunkach letnich. I tak olej z oznaczeniem 30 będzie miał niską tolerancję na wysoką temperaturę otoczenia, ale będzie też bardziej energooszczędny niż 40. Oleje oznaczone liczbami 50 czy 60 zachowają zdecydowanie lepsze parametry podczas upałów i niezwykle wytężonej pracy, dlatego są polecane dla aut ciężarowych czy sportowych.